Begeleiding

Je kan bij mij terecht voor voedings- en dieetadvies op maat rond volgende thema´s:

  • Afvallen of vermageren
  • Gezonde voeding
  • Diabetes type I of II
  • Metabool syndroom
  • Emotie-eten
  • Equilibre3: vervangmaaltijden
  • Bijkomen
  • Zwangerschap(wens)
  • Zwangerschapsdiabetes
  • Borstvoeding

Ik heb vele interesses en passies, en ben steeds op zoek naar manieren om mezelf bij te scholen en te specialiseren. Bij een té specifieke vraag of behoefte, beschik ik over een netwerk van collega diëtisten die ik kan raadplegen of naar kan doorverwijzen. Contacteer me gerust voor een correcte doorverwijzing.

Hoe ga ik te werk?

Elke persoon vraagt een andere aanpak en andere accenten in het voedings- of dieetplan. In grote lijnen ziet mijn begeleiding er zo uit:

Eerste afspraak Tweede afspraak Vervolgafspraak
75 min. 45 min. 20-30 min.
De eerste afspraak is een kennismakingsgesprek waarin ik je huidige eet- en leefgewoonten bevraag. Je wordt gewogen en gemeten. Met deze informatie kan ik aan de slag om een persoonlijk advies voor jou op te stellen (dat wordt besproken tijdens de tweede consultatieafspraak). Je krijgt al enkele tips mee waarmee je alvast kan starten. Tijdens de tweede afspraak krijg je een individueel aangepast voedings- of dieetplan dat we samen overlopen. De focus ligt op wat wél gegeten kan worden. Het dieetblad bevat aandachtspunten, een overzicht van hoe een dag eruit kan zien, de verschillende keuzemogelijkheden, productinformatie... Ik vraag meestal ook om een eetdagboek bij te houden, dit vormt de basis van de verdere begeleiding. Tijdens de vervolgafspraken volg ik je eet- en leefgewoonten op (in het begin voornamelijk via je eetdagboek), krijg je tips (bij restaurantbezoek, feesten, maaltijdplanning, vakantie...) en recepten, oefen je op het lezen en interpreteren van verpakkingen... Geef gerust aan waar je behoefte aan hebt!

Een goede opvolging is belangrijk. Het voedings- of dieetplan bijsturen is nodig om goede resultaten te bekomen. Ik start doorgaans met tweewekelijkse vervolgafspraken, gevolgd door een maandelijkse of driemaandelijkse opvolging (om de resultaten op langere termijn te behouden). Geef gerust aan waar je zelf behoefte aan hebt.

Je kan kiezen voor losse consultaties of voor een coachingtraject. Ben je er nog niet helemaal uit? Geen probleem! Elke begeleiding start met een intakegesprek. We bekijken dan samen welke aanpak het beste bij jou past.

Coachingtrajecten

Waarom een coachingtraject?

  • We weten op voorhand hoeveel tijd we hebben.
  • Ik kan alle info die ik je wil meegeven inplannen zodat je stap voor stap gezonder gaat leven en je (tussen)doelen bereikt.
  • Je gaat een duidelijk engagement aan. Je gaat ervoor!
  • Je krijgt leuke extra´s die je ondersteunen bij een gezonde levensstijl.

Kortom, het coachingtraject is jouw stok achter de deur! Ben je bang om weer in je oude gewoontes te hervallen? Dat is heel normaal. Tijdens het coachingtraject leer je hoe je kan omgaan met terugval en verleidingen.

Je kan kiezen voor een coachingtraject of losse consultaties. Ben je er nog niet helemaal uit? Geen probleem! Elke begeleiding start met een intakegesprek. We bekijken dan samen welke aanpak het beste bij jou past.

Ontdek hier uit welke trajecten je kan kiezen.

Meten is weten

Gewicht en gezondheid zijn geen synoniemen. Toch is een gezond gewicht belangrijk. Wie overgewicht (BMI > 25) of obesitas (BMI > 30) heeft, loopt meer risico op verschillende aandoeningen zoals diabetes type II, hart- en vaatziekten en bepaalde kankers. Bovendien krijg je gemakkelijker last van je rug en je gewrichten.

Door het meten van je lengte en gewicht kan ik je BMI (Body Mass Index) berekenen. Samen met het meten van de middelomtrek geeft dit een vrij goed beeld van hoe het gesteld is met jouw voedingstoestand*. Je BMI en middelomtrek kunnen perfect zijn, maar dit is geen garantie dat je ook gezond leeft. Hoe zit het met jouw beweeg- en zitgewoontes, je rookgedrag…?

Je lichaamssamenstelling geeft informatie over de hoeveelheid water en spieren in je lichaam, wat de basisbehoefte van je lichaam is en of je cellen goed gevoed zijn. Met de wetenschappelijk gevalideerde BI(v)A-analyse kan ik je lichaamssamenstelling bepalen. Hiervoor gebruik ik de ´Akern BIA 101 ASE´. Zo kan ik verder kijken dan het getal op de weegschaal. Meer lezen?

Bij elke consultatie word je gewogen en meet ik je lichaamssamenstelling. De uitstekende manier om te zien hoe je lichaam reageert op al je inspanningen! Voor de meest correcte meetresultaten volg je best deze tips.

* Voedingstoestand: de balans tussen enerzijds de inname van energie en voedingsstoffen en anderzijds de behoefte en/of het verlies aan energie en voedingsstoffen.

Bronnen:

Gezonde voeding als basis

De basis van elk voedings- of dieetadvies is gezonde voeding volgens de voedingsdriehoek.

In de voedingsdriehoek verzamelde het Vlaams Instituut Gezond Leven alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde voeding: wat krijgt de voorkeur, wat beperk je beter. Het model geeft richtlijnen die op lange termijn voor iedereen haalbaar zijn. En die ervoor zorgen dat er ook voor onze kinderen en kleinkinderen genoeg gezond voedsel is. Het resultaat is een realistisch model dat rekening houdt met de actuele eetgewoonten in Vlaanderen en handvatten geeft om duurzamere keuzes te maken.

Meer lezen over de voedingsdriehoek?

Gezond bewegen en minder stilzitten

Ook bewegen en minder stilzitten zijn belangrijk voor een gezond lichaam en een gezond gewicht. In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek je heel helder weer.

Meer lezen over de bewegingsdriehoek?

Hoe zet je de theorie om naar de praktijk? Daar kan een beweegcoach van Bewegen op Verwijzing of een coach van bijvoorbeeld Move Yourself je bij helpen.

Vervangmaaltijden

Wil je graag een snellere start maken? Heb je soms weinig tijd voor een gezonde maaltijd? Wil je keuzestress vermijden? Dan kunnen de vervangmaaltijden van Equilibre3 (EQ3) een hulpmiddel zijn.

Een EQ3-vervangmaaltijd bevat alle noodzakelijke voedingsstoffen (o.a. vitaminen en mineralen) die je lichaam nodig heeft én is laag in calorieën (ongeveer 200 kcal per maaltijd). Je insulinespiegel blijft laag en je gaat vet verbranden, zonder dat je je lichaam tekort doet. De EQ3-producten zijn ontwikkeld door diëtisten en uitsluitend onder begeleiding te verkrijgen.

Je kan de vervangmaaltijden flexibel inzetten: intensief, gecombineerd of intermitterend. Afhankelijk van jouw gezondheid, eet- en leefgewoonten en doelen zoeken we een traject dat bij jou past. Ondertussen leer je stap voor stap je maaltijden gezond samenstellen. Door de combinatie van complete en verantwoorde vervangmaaltijden én advies over gezonde maaltijden, werk je aan een mooi resultaat op korte en lange termijn.

Ontdek je graag de producten en recepten van EQ3?